Δευτέρα 19 Ιανουαρίου 2009

Ο Λεωνίδας Γράφει...

Γεια σε όλους, καλή χρονιά και συγχαρητήρια για το site!

Είμαι κι εγώ ένας ταλαιπωρημένος από τον κερατόκωνο ασθενής
με πολλά προβλήματα στα μάτια και πορεία αντίστοιχη
με τους περισότερους από εσάς που φτάσατε να βρείτε αυτό το
site και να το παρακολουθείτε. Σε εμενα ο κερατόκωνος ξεκίνησε κοντά στα 15 και δεν σταματησε ποτέ να εξελίσσεται! (ειμαι 31 ετών τώρα) Φορούσα πολλά χρόνια ημισκληρους φακούς με μεγάλη επιτυχία (ως προς την άνεση ΚΑΙ την όραση) όμως ο κερατοκωνος δεν έκανε ποτε παύση. Στα 28 μου και τα δυο ματια πλεον δεν δεχονταν σκληρο φακό και πήγαιναν κατευθείαν για μεταμόσχευση...

Τελικα έκανα τη μεταμόσχευση στο ένα από τα δυο μάτια (το αριστερό)
και σταθεροποίηση με Cross-linking στο δεξί. Οι εμπειρίες μου
για τη πάθηση μας και τα ιατρικά θέματα συνοψίζονται στα παρακάτω:

1. Η μεταμοσχευση αποτελεί σίγουρα μια λύση (αν και όχι την καλύτερη) στο πρόβλημα κυρίως γιατι
το ματι αποκτά καινούριο ιστό που αντέχει σκληρούς φακούς και έτσι μπορείς να εφαρμόσεις σκληρό φακό με σχετική επιτυχία. Μην περιμένει
όμως κανείς να βλέπει με γυαλιά απο το μεταμοσχευμένο μάτι, είναι κάπως
απίθανο να συμβεί. Επίσης το μόσχευμα χρειάζεται συνεχή παρακολούθηση από γιατρό, προσοχή από τον ασθενή και πιθανή αντικατάσταση σε κάποια φάση στο μέλλον.

2. Το cross-linking είναι μια πολύ καλύτερη και σύγχρονη λύση στον κερατόκωνο. Προσοχή όμως: Όπως όλες οι τεχνικές που είναι καινούριες
υπάρχει μεγάλη διαφοροποίηση ως προς τη μεθοδολογία και το τελικό
αποτέλεσμα. Πάντως εάν πετύχει, γίνεται πράγματι σταθεροποίηση του
κερατοειδούς και πιθανότατα να γλυτώνεις τη μεταμόσχευση ολοκληρωτικά (αυτό το τελευταιο ειναι ακόμη υπό έρευνα από τους γιατρούς λόγω της μικρής ηλικίας της μεθόδου).

3. Η μόνη προσωρινή λύση για καλή όραση σε εμάς είναι οι σκληροί
φακοί. Καλύπτουν μερικώς ή ολοκληρωτικά το πρόβλημα και μπορείς να
λειτουργήσεις για αρκετές ώρες, βεβαια με πολλούς περιορισμούς λόγω των
φακών. Επίσης ειναι μεγάλο ψέμα ότι οι φακοί επαφής σταματούν τον κερατόκωνο! Όποιος το λεει αυτό είναι έιτε ΑΣΧΕΤΟΣ ειτε ΑΝΕΥΘΥΝΟΣ και
θέλει να σε πιάσει πελάτη. Γενικά η εμπειρία μου με οπτικούς/ οπτομέτρες
ήταν κακή και για αυτό θα πρότεινα να βρούμε εναν τρόπο να ανταλλάσουμε
πληροφορίες για καλούς οπτικούς/ οπτομέτρες που βοηθάνε για όραση
και άνεση σε μάτια σαν τα δικά μας. Εγώ μένω και δουλεύω στην Αθήνα
αλλά είμαι προετοιμασμένος να πάω οπουδήποτε προκειμένου να βρω κατάλληλα οπτικά για τα μάτια μου.


Καλή χρονιά και κουράγιο σε όλους μας!!

Λεωνίδας.

3 σχόλια:

Unknown είπε...

Καλημέρα σε όλους! Είμαι οπτικός -οπτομέτρης και θα ήθελα να διευκρινίσω κάποια πράγματα που είπε ο φίλος Λεωνίδας. Σήμερα υπάρχουν πολλές λύσεις για τον κερατόκωνο, είτε σε μαλακούς είτε σε ημίσκληρους, είτε σε υβριδικούς φακούς επαφής, από τις οποίες επιλέγουμε την ενδεικνυόμενη ανάλογα με τι όραση πετυχαίνουμε και την άνεση που προσφέρουν.

Όσον αφορά την σταθεροποίηση του κερατόκωνου από τον ημίσκληρο φακό επαφής, αυτό είναι ένα εντελώς απρόβλεπτο αποτέλεσμα, το οποίο δεν μπορεί να 'παραγγελθεί'. Ενδεικτικά εγώ προσωπικά έχω δει υποχώρηση του κερατόκωνου με την χρήση ημίσκληρου φακού επαφής σε 1 μόνο ασθενή από τους 200 περίπου, και σταθεροποίηση σε 30 ασθενείς περίπου. Φυσικά, αυτή η 'υποχώρηση' και η 'σταθεροποίηση΄ διαρκεί μόνο όσο φοριέται ο φακός, και αν σταματήσει η χρήση του για μεγάλο διάστημα, ο κερατοειδής θα ξανααποκτήσει το κερατοκωνικό σχήμα. Συνοπτικά λοιπόν, η παροδική υποχώρηση (ή σταθεροποίηση)του κερατόκωνου όσον φοριέται ο φακός είναι δυνατόν να συμβεί, αλλά με τα σημερινά μέσα είναι αδύνατο να προβλεφθεί σε ποιον ασθενή και με ποιον φακό θα συμβεί αυτό. Επίσης, είναι δύσκολο να πεις αν η σταθεροποίηση οφείλεται στον φακό, ή ο κερατόκωνος σταμάτησε έτσι και αλλιώς να εξελίσσεται.

Η ίδια κριτική ισχύει και για το Cross-linking. Αν ένας κερατοκωνικός ασθενής κάνει Cross-linking στα 30 του, δεν ξέρεις αν ο κερατόκωνος δεν εξελίσσεται πλέον λόγω cross-linking ή γιατί έτσι και αλλιώς δεν εξελίσσεται άλλο. Γι'αυτόν τον λόγο τα οφθαλμολογικά συνέδρια και έντυπα αναφέρουν ότι ο ιδανικός υποψήφιος για cross-linking είναι 20 χρονών, όταν περιμένεις ότι ο κερατόκωνος θα εξελιχθεί και άλλο.

Ανώνυμος είπε...

Το cross-linking εφοσον ειναι επιτυχημένο έχει τη δυνατότητα να σταματήσει την εκτασία του κερατοειδούς ανεξάρτητα απο την ηλικία ή το λόγο που αυτη δημιουργήθηκε (πολλες τέτοιες εκτασίες οφείλονται σε προηγούμενες επεμβάσεις LASIK). Εγω το βίωσα στην πράξη και μαλιστα γλύτωσα και δευτερη μεταμόσχευση απο αυτό. Παντως το σίγουρο είναι ότι όσο πιο γρήγορα στν παθηση προλάβει κανείς να κάνει την επεμβαση τοσο καλύτερα είναι για τον ασθενή!

Ανώνυμος είπε...

Γειά και από μένα!
Εγώ έχω κερατόκωνο στο αριστερό μάτι με όραση 2/10 χωρίς διόρθωση. Έχω δοκιμάσει φακούς και γυαλιά, αλλά επειδή βλέπω και χωρίς βοήθημα, λόγω του δεξιού ματιού, δεν τα χρησιμοποιώ πλέον.
Γυαλιά δεν κάνουν σημαντική διόρθωση από 2/10 με το ζόρι 4/10. Έχω φορέσει μαλακούς φακούς πριν εξελιχτεί πολύ, αλλά χωρίς αξιοσημείωτη διόρθωση. Έχω φορέσει κα σκληρούς, οι οποίοι έκαναν αρκετή διαφορά, προσωρινά μόνο όμως. Έκανα τελικά και cross linking σε ηλικία 24 χρονών και είχα μια καλή βελτίωση, που κράτησε μόνο ένα χρόνο περίπου. Τώρα (που είμαι 27) θα φορέσω φακό πάλι λόγω επαγγελματικού διπλώματος που πρέπει να πάρω.
Σε εμένα δηλαδή ο κερατόκωνος είναι αρκετά απρόβλεπτος. Ο αδελφός μου έχει επίσης κερατόκωνο, και στα δύο μάτια όμως, αυτή τη στιγμή όμως βλέπει με γυαλιά ή φακούς και του προσφέρουν αρκετή διόρθωση.
Αυτά!